söndag 30 augusti 2009

Unghundscupen i vallning

Det är ofattbart att mitt lilla Troll har kvalat in till unghundscupen i vallning.
Man kvalar in till den cupen till hunden fyller 3 år. Mitt lilla Troll är en av dom 40 som finns med på kvallistan som får starta.

Det känns mkt overkligt att jag lyckats kvala in min första border collie, första säsongen jag tävlar vallning.

Mitt mål för denna säsong var att starta IK 1 och det har vi gjort över förväntan.

Sammanfattningen på denna säsong är att vi presterat mer än vad jag någonsin trodde att vi skulle göra. Jag har lärt mig så otroligt mkt vid varje tävling. Ingen tävling är den andra lik.

Kronvallaren Jubel-Troll är även den första kronvallar hunden som kvalar in till unghundscupen.

Alla med rankningspoäng 32 kommer erbjudas plats på unghundscupen.

I helgen har vi varit i Storvreta och tävlat där det var ca 40 startande båda dagarna. På lördagen var jag en dålig förare för min hund, då jag vände honom ryggen 1 sekund på väg mot fållan. Vid nästa höger kommando snikade han in och började trycka på fåren. Då blev fåren stressade och ville inte gå in i fållan på en gång. Till slut lyckades vi få in dom och kunde fortsätta med delningen som gick galant, 83 poäng och en 13.e plats.

Idag var banan ombyggd, med mer drag. Vi lyckades få en tacka som inte ville vara med, utan försökte sticka till uppsamlingsplatsen hela tiden. Troll jobbade mkt bra på denna envisa tacka. Men eftersom hon hela tiden försökte sticka i fösningen tappade vi där 8 poäng. Men det jobbet Troll gjorde är jag mkt stolt över för det var inte lätt för honom.

Fin tratt och delning fick vi till, och jag var verkligen så nöjd när jag gick av banan, då vi lyckats ta oss runt med denna svårighet som det var idag. Vi skrapade ihop 85 poäng och en 7:e plats.

Jag är så glad för att Catarina-Roy fick till 2 bra starter denna helg, då det var lite motigt för dom förra helgen.
Utan Peter Nilssons http://www.lerkulan.se/ hjälp skulle vi aldrig tagit oss dit vi är idag.
Nu orkar inte ögonen vara öppna längre.
God Natt!

5 kommentarer:

  1. Unghundscupen,wow så häftigt,GRATTIS Trollungarna :)
    Ni har verkligen fått till ett otroligt bra vallningsår,Grattis till helgens fina tävlingar.
    Njut,njut ,njut nu av allt ni varit med om.
    Kram från oss

    SvaraRadera
  2. Grattis till fina prestationer på tävlingsbanan i helgen och till platsen i unghundscupen.

    SvaraRadera
  3. Jösses vilken prestation-såklart du e nöjd! Han fick väl nåt extra gott till kvällen, Troll?
    Hälsningar Marie o Troya

    SvaraRadera
  4. Sier bare! GRATTIIIIIS,vi är sååå stolta!

    SvaraRadera
  5. Grattis Grattis Grattis!! Syster Yster håller tassar för att det går lika bra på unghundscupen som det gjort hittils i år!

    SvaraRadera