lördag 15 augusti 2009

Fåren åkt..


Nu har fåren lämnat våran gård för nya äventyr.

Även mina 8 veckors ledighet är nu slut. Allt roligt har ett slut....

Träningsmässigt och tävlingsmässigt har denna sommar varit mkt bra. Många nya bra ideér har jag fått då jag haft läger och kurser. Det är det som göra att man får inspiriation att fortsätta träna hund.

Mitt eget fokus har legat mkt på vallningen då jag tävlat en hel del denna sommar. Men har även fortsatt träna Troll inför 3:an som vi kommer starta inom en snar framtid. Troll är en härlig obekymrad kille som tar allt med ro. "Ja, ha gick det inte nu så provar vi igen, för då kanske det blir utdelning av belöning".
Avslutade denna vecka med vallträning hos Peter N. Målet med denna träning var att fösa i drag, och kunna hålla kvar fåren på linjen. Vi föste mot där fåren alltid får springa hem, och det var ett otroligt drag, eftersom fåren är vana att få sticka åt det hållet.
Såg många nya fina sidor hos Troll. Tex att i stället för att hänga med och hålla i draget, så gick han rakt in och puttade till fåren. Det gör att det är lättare för Troll att hålla kvar fåren på en linje. Fick även tips av Peter hur vi skulle jobba när fåren rundade oss, när nästa linje låg i ordentligt drag. Så att hunden aldrig tappar kontrollen på fåren. Även lite fållarbete, med många bra tips. Ja, då fick vi till ytterligare en bra träning, som vi kan jobba vidare på.
Hem till verkligheten för att ta tag i nya projekt.

2 kommentarer:

  1. Ja nu går vi mot höst!! Både lite skönt och sorgligt på samma gång tycker jag.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hoppas din semester varit fin fin, det låter ju så.. Jag är inte det minsta avis, hmmhmm =)...

    Har lite sporadiskt och helt oengagerat tränat in stå med boll som du tipsa om, ja att kasta samtidigt som jag säger stå. Haha, sen igår kväll gick jag baklänges med Kakan travandes framför mig, jag testa att bara säga stå för å se va som hände....

    Hunden tvärnitar, vänder sig om och springer 5 meter tittande upp i luften för att se när bollen ska komma???? Snyggt stå =).. Haha, en jäkligt bra början iaf, hon e sååå skoj =)..

    KRAM
    Hanna & Kakan

    SvaraRadera