söndag 9 augusti 2009

2 X Kil

Fredag eftermiddag styrde Jag och Catarina mot Kil för 2 dagars valltävling. Vi skulle bo på Kronbacken (Kronvallarens Kennel). Som vanligt stor gästfrihet när man kommer.
Mitt mål med denna tävling var att göra mitt bästa att komma runt banan. Hade hört att fåren var vallade på 2 gånger totalt sedan förra årets tävlingar. Med andra ord var tanken att det skulle dyka upp många svårigheter.
Jag startade som nr 15 precis innan lunch. Hade gått om tid att se var draget låg och hur fåren läste hunden. Otroligt fina känsliga får, gjorde hunden rätt så gjorde fåren det vi ville. Dagens svårighet skulle bli "tratten" samt draget till vänster i framdrivningen och draget till höger i första fösningsbenet.
Troll gjorde en kanon runda, med fint avstånd till fåren. Våra missar var helt och hållet mitt fel, då vi missade grindarna i första fösningsbenet som kostade 5 poäng. Sedan låg han på lite i tratten, så vi fick in fåren på 3:e försöket. Men vi kom runt med fina 80 poäng och en 9:e plats av 30 startande.

Söndag ,banan ombyggd med mindre drag i första fösningsbenet, men dagens svårighet skulle bli fållan. Där fick hunden absolut inte trycka på för då fastnade fåren eller så stack dom förbi. Japp, dagens mål var att få in fåren i fållan på ett bra sätt.
Troll gjorde även denna dag en kanonrunda med bra kontroll och djurkänsla. Innan sista drivningen mot fållan la jag på mkt tryck så att han skulle hålla ut från fåren. Öppnade fållgrinden och började jobba in fåren. Ävden här la jag mkt tryck på Troll så han tänkte ut och släppa trycket i små, små flanker. Rätt som det var var dom inne i fållan, skönt bara delning kvar som gick galant.
Var så supernöjd med mitt lilla Troll så inget hade kunnat rubba min känsla över denna runda. Vi fick även betalt med 89 poäng och en 4:e plats av 31 startande.

Det som var mest roligt var att Catarina och jag hade samma poäng, men hon hade mer på hämtet som avgör placeringen. Ett stort GRATTIS till Catarina-Roy för er fina insats på banan. Vilken kanon runda 89 poäng och 47 på hämtet.

Dagens snyggaste runda gjorde Heidi-Emma med 97 poäng och seger, GRATTIS!

Den största GRATULATIONEN går till Jenny-Ringo som klarade VP med 89 poäng. Vilken nervpress hon satte oss i när hon glömde att stänga grinden som vi tjatat om hundratals gånger.

En kanon helg som jag lärt med otroligt mycket på, då mitt mål är att lära mig mer om vallningens svåra konst.

7 kommentarer:

  1. Skitsnygg runda du gjorde!! kul att jag fick se den live..
    Ha,ha jag drömde om fållor ha,ha de var låsta och gick inte att få upp, en omvänd dröm..
    Jisses så skönt att vi grejade allt igår och dessutom en vinst:) och stämpeln i stamtavlan.

    Det var verkligen värda mil att åka:)
    Bra att du sa "packa bilen och åk" hi,hi

    vi ses! / Jenny & Ringo

    SvaraRadera
  2. Ett jätte stort Grattis från oss... va ni e bra!! //Jennie&Knut

    SvaraRadera
  3. Massor av grattis från oss! Vad ni är duktiga!!

    SvaraRadera
  4. GRATTIS till teamet Super-Troll :)

    Grattis säger jag även till Jenny & Catarina,jättekul.

    Ha de gott / Kram från oss

    SvaraRadera
  5. Hå,hå, vad bra!!!!
    Stort Grattis!
    Kramar i massor till er.
    Heléne och Lexa

    SvaraRadera
  6. jeg er sååå stolt av dere:)))))
    supergrattis!!!

    Og trevligt har vi det jo på Kronbacken!!

    SvaraRadera
  7. Kerstin o. Laerke11 augusti 2009 kl. 13:21

    GRATTIS till tävlingsframgångarna!!

    SvaraRadera