måndag 28 september 2009

Tiden slut..på Fårforcup

Den roligaste tävlingen vi gjort detta år. Upplägget var så annorlunda mot en vanliga tävling, det gällde verkligen att ha en plan hela tiden.

Först skulle man samla ihop 30st får som stog i 2 flockar ute på 300m och 250m. Skickade höger och då ser Troll vänster flocken. Lägger honom omgående och trycker-trycker-trycker honom med rösten och skickar sedan på nytt till höger. Han slår ut så snyggt till högre och fortsätter upp till höger flocken. Där ville han hämta hem dom till mig, men efter lite om och men var vi överens om var dom skulle. Sen höll vi på att strula ganska länge innan flockarna kom ihop, men inga låsningar utan mitt lilla Troll jobbade på hela tiden. Skam den som ger sig till slut hade vi en enda står flock samlad, så vi kunde på börja framdrivningen till mig. Allt strul på ihop samlingen gjorde att tiden gick. Troll jobbade på fint i fråndrivningen och jag stog kvar vid pinnen. Fösningen lite strul då några får ville sticka till uppsamlingen. Men här släpper vi inga får sa Troll, dom ska tillbaka.
Efter det skulle vi in i ett reservat med alla fåren. In genom grinden och ner för en ravin och upp för ravinen upp på en platå och ner för en ny ravin och upp för ravinen och ut till gärdet igen. Visste att vi hade ont om tid, så jag sprang med full fart igenom reservatet, sista backen hade jag mjölksyra i benen.

När vi kom ut på gärdet hade tiden tagit slut. Men det gör inget för Troll visade att han kunde jobba på dessa svårflyttade får som helst velat beta hela tiden.
Har nog aldrig sett honom med sån styrka som han hade på denna stora flock.
Troll har även lätt för att låsa sig efter som han gärna vill hålla får, men det fanns ingen tendens till det.

Han hade nog kunnat jobba ännu mera, inte alls så trött som jag trodde att han skulle bli.

Han är verkligen mitt SUPER-TROLL.

Lena roligt att du kom och tittade och hejade på oss.

Till helgen åker vi och tittar på Vallnings SM, där vi kommer heja på Heidi-Emma och Sanna-Isa.

Ha en bra vecka

7 kommentarer:

  1. Härliga Super-Troll jobbade på så fint igår & du var så envist bra ,kul att se er :)Ha en bra vecka.
    Kram från oss

    SvaraRadera
  2. Sådan Herre, sådan Hund.......envisa som synden båda två!

    Grattis till ytterligare en finfin prestation, passa på att titta på årets SM, för nästa år tänker jag titta på dig!

    KRAM SUSY

    SvaraRadera
  3. Åh, vad duktiga ni varit!!
    Både du och Trollungen.
    Väntar spänt på fortsättningen.
    Grattis till en finfin säsong.
    Heléne o Lexa

    SvaraRadera
  4. Ha,ha,ha.......som tur var blev jag inte "urblåst" av allt stormande,lärde mig däremot att mössan är bra att ha,så idag på vallträningen hos Ann-Charlott var mössan på,för hoppsan vad det blåste även idag.
    Kram från oss

    SvaraRadera
  5. GRATTIS till ett fint jobb, va duktiga ni är... Å himmel va skoj de e å läsa en blog som sprudlar av positiv energi =)..

    Kramar Hanna & Kakan

    SvaraRadera
  6. Ja,grattis til fin prestasjon!Höres ikke ut ,som en tävling för mig!Haha,springe före,så du får mjölksyra;haha!Nei,best vid en pinne:)

    Vi ses til helgen!

    SvaraRadera
  7. Jag kan just ingenting om vallning men så mycket förstår jag att du och Troll gjort ett jätte jobb tillsammans. Grattis!

    SvaraRadera