söndag 13 september 2009

Vilket lärorikt år vi haft...

Jag kan inte sluta att tänka på vilken rolig och lärorik tävlingssäsong vi haft.
För ett år sedan stog jag och snurrade runt-runt i fårhagen med en halv galen bordercollie. Jag fattade ingenting, inte så konstigt att hunden var halv galen.
Förra sommaren när vi var på kurs för Peter N (den stackarn) och han sa att vi skulle fösa i stora hagen. Min spontana kommentar var "vad är det och hur gör man". Trodde i min korkade tanke att hunden med automatik skulle kunna hålla fåren på en bestämd rak linje. Va, ska hunden kunna flanka oxå, för att jobba fåren på linjen....

Med min envishet, satte jag upp som mål att ta VP under förra hösten. Med lite tur blev Troll godkänd.

Nya mål sattes upp. Det var att starta IK1 under sommaren 2009. Anmälde mig i februari till en tävling som var i juli. Ja, ja kanske hinner vi bli klara tänkte jag.

I maj var det en tävling i Stjärnhov, vi provar tänkte jag.

Det var inte så farligt som jag tänkt mig, vi tog oss igenom hela banan.

Under våren var vi ett gäng som gick en IK 1 kurs hos Peter N. Vi fattade samtycke, och åkte runt på olika platser tränade tillsammans många helger under våren. Ett sådant sammansvetsat träningsgäng är en stor hjälp i all träning med både mot och framgångar.

Hela våren/sommaren har det rullat på med träning och tävling.

Jag har lärt mig så otroligt mkt, på att åka och tävla och titta på alla andra som varit med. Många bra knep inför delning och fålla tex.

När jag väl bestämt mig för att sats på något gör jag det så jag nästan blir fanatisk. Fast det kanske är det som behövs för att verkligen uppfylla sina mål.

Har hört ryktesvägar att det var många som inte trodde på Troll som vallhund (skithunden), men det har jag nu bevisat att även han kan göra ett bra jobb med fåren.

Troll och jag har i alla fall haft en otroligt rolig och lärorik första tävlingssäsong tillsammans. Vi har tillsammans lyckats mer än vad jag någonsin själv trodde vi skulle göra.

Vi har kvalat in till UNGHUNDSCUPEN samt FÅRFORCUP.

Sedan har vi 5 st 1:a pris i IK1. Det har vi lyckats ta för att vi fått ett så bra samarbete Troll och jag.

Nu är det nya mål inför nästa säsong.

Dax att åka och träna!!!!!



4 kommentarer:

  1. Ja du min vän!! Tycker du beskriver dig själv bra = FANATISK!! (och det är bara förnamnet) ...men även otroligt skicklig, och om SuperTroll har en fin djurkänsla så har du en fin hundkänsla!! Du måste vara en "drömelev" = aldrig slarvar med läxan! Tror Peter N också tycker det.

    Nu hoppas jag att nästa års mål är Lydnads SM......
    KRAM SUSY

    SvaraRadera
  2. Håller med Susy :)
    Ni har gjort ett fantastiskt vall-år,att sen alla tydligen inte trodde på er är tråkigt men det har ni bevisat flera gånger om :)
    Ha de gott / Kram från oss

    SvaraRadera
  3. Ja ni har verkligen lyckats flera gånger om! Jag kan inte ett skvatt om vallning men har förstått så mycket att lätt är det inte.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. GRATTIS till ett super vallår med Troll!!!
    Och ha så roligt på banorna nästa år oxå!!
    + får ju inte glöma LYCKA TILL på både Unghundscupen och Fårfårcup!!!

    Sari&Hexa+gänget

    SvaraRadera