söndag 5 juli 2009

Var tog sommaren vägen...

Vilka temperatur skillnader på bara några dagar, ena dagen +29, nästa dag +13. Men skönt är det för hundarna, nu när det blivit lite svalare.

Veckans stora sak, är att jag tränat Vanja.
Hon var hur glad som helst att bara hon fick vara med och träna.
Det är helst fantastiskt att hon kommer ihåg momenten och samtidigt gör dom bra med tanke på att det är 2 år sedan hon tränades intensivt.
Till och med hennes stress attityd var mkt bättre. Roligt var det, tyckte både hon och jag, blir säkert fler tillfällen i sommar.

Fredag kväll vallträning i Bråfors IK 2 kurs gång 3 av 5. Vi tränade bana, som man aldrig kan få nog av på nya platser och nya får.
Roliga hämt blev det denna kväll då marken var kuperad och öar samt mynningar då hunden inte såg fåren hela tiden. Troll börjar få självförtroende i hämten då han inte ser fåren hela vägen, stor utveckling under sista veckorna.
Tränade fråndrivning då vi var stog kvar vid pinnen. Tappade flocken första gången när jag skulle vända dom vid crossgrinden. Så är det när man står och skriker höger, vänster, höger, vänster och inte kan bestämma sig. Ja, ja sånt man lär sig av.

Andra banan gick strålande, då ja var mer fokuserad på vad jag höll på med.

Vi avslutade med att vi vände på banan, och skickade hundarna på ett hämt då vi stog uppe på en kulvert och en fålla med får stog på halva vägen. Gjorde denna gång ett högerskick, en superfin utgång med full fokusering om att det finns får någonstans där ut. Stannade lite kort, inte bra då draget var till fåll fåren till höger. Gjorde om samma hämt en gång till och fick Troll att slå över med ett extra kommando, och tryckte till fåren så dom kom in på framdrivningslinjen. Svår cross då jag knappt såg crossgrindarna.

Det som är bra med Peter är att inget är för svårt, han hittar på en massa klurigheter.
Träna svårt så blir det lätt på tävling. Så sant som det är sagt.

I morgon börjar tävlingslydnadslägret som håller på till onsdag. Ska bli spännade då det är många nya ansikten för mig. Skönt att det inte är lika varmt längre då vi kommer träna hund hela dagarna.

Min köra man har satt upp ett tält vid appelplanen ifall det regnar hela tiden. Han är omtänksam mot mina kursdeltagare.

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar