lördag 18 juli 2009

Bra träning och aaaaaaaj i foten

Har denna vecka tagit det lite lugnare, efter att Eva-Ellie och Jennie-Knut åkte hem i tisdags.

Åkte idag till Peter N för lite träning. Min plan var att träna på vissa rörelser som jag tyckte fattades på tävlingen. Tex att i draget kunna gå rakt mot djuren istället för att bara hänga med och hålla fåren i draget. Ibland behövs det att hunden "boxar" till fåren så att dom kommer in på linjen igen. Troll är mkt duktig på att "hålla" fåren i draget, men jag vill även att han ska kunna gå rakt när jag begär det. Fick många tips av Peter om hur jag ska gå vidare i den träningen. Provade även att han fick jobba självständigt med att gå iväg med fåren ca 100 meter, skickade runt honom så att han tog fåren till mig och även där fick han jobba självständigt. Rätt som det var ser jag att han släpper trycket i draget, för att nästa sekund vända rakt in mot fåren så dom kom in på linjen. Precis den rörelsen jag tränat på. Tycker det är bra att kolla av vissa rörelser när hunden jobbar självständigt och inte alltid styra, så det blir "lydnadsvallning".

Vi tränade även på lugn start och snabb start. Varierade snabba och lugna starter, bra att kunna ha olika växlar i starterna. Nu är det bara att få till det på visslan oxå.

Avslutade med ett kort hämt, där jag sprang fram mot Troll för att göra en snabb start. Och vad händer, fastnar med foten i en grop samtidigt som jag börjar springa. Krasch sa det i foten och gjorde j-ligt ont. Helt lugnt sa jag, nu bröt jag foten. Catarinas första kommentar var akuten, och Peters kommentar var tävlingssäsongen förstörd. Nu verkar det inte vara så farligt eftersom jag kan stödja på foten men fortfarande gör det ordentligt ont. Vila till imorgon, så blir det säkert bra.
Men är supernöjd med träningspasset då jag fick många bra tips om hur vi ska gå vidare i träningen.

Ha en fortsatt bra helg!

4 kommentarer:

  1. Kerstin o. Laerke19 juli 2009 kl. 17:17

    Usch då!
    Hoppas det är något som läker fort! Antar att du besökt Apoteket och köpt antiinflammatorisk gelé? (Håller själv på och kletar med sånt efter att ha pajat hälsenorna när Laerke och jag skulle "komma i form" efter en vinter i soffan...)

    SvaraRadera
  2. Neeejjjjjjjjj !

    vilken vädrans otur du har,men lova nu att du låter foten vila lite innan du springer upp till hagen igen,vet ju hur du är,ha,ha.........
    Stackars dig / Tröstekram från oss

    SvaraRadera