söndag 1 mars 2009

Vår i luften

Troll 15 veckor, första gången han träffar får, kommer vi klara detta undrade jag...
Härlig sommarbild från 2008
Ullbitens Ess
Trolls ständiga framfart (jag tar dom)
Kronvallaren Gubben
Längtar nu till våren, har under veckan gått på halvfart med en envis förkylning som inte vill släppa.
Den korta stund jag varit ute i veckan har jag fått känna av vårens härliga sol, takdropp och fågelkvitter.
Har varit till Agdala och vallat, träffade där Lena-Gubben och Jennie-Ess.
Lena den rackarna har tränat på med läxan hon fick av Peter på förra helgens kurs. Hon pratade tyst, knappt så man hörde henne. Gubben såg mkt fin ut i attityd och även fina flanker och fösning.
Jennies Ess var en mkt trevlig kille, som ganska nyligen börjat sin träning i fårhagen. Jennie fick till många bra ligg, när hon var svart eller vit och inte hamnade i gråzonen.
Själv tränade vi på med fösningen, korta mjuka flanker, delning och fålla in. Troll släpper mkt bra i flankerna och jobbar fint på linjen i delningen. Mkt bra rörliga träningsfår var det på Agdala. Tack tjejer för en trevlig dag i vårsolen!
Åkte till Peter N i Skinnskatteberg tidig morgon, för en heldagskurs med Anne-Sofia-Maria. Vi tränade på med malterzerkorset och delning. Jag fick i uppgift att Troll skulle jobba på en linje långt ut från fåren och vara i rörelse i stort sett hela tiden. Roligt och se vilken påverkan hunden har på långt avstånd från fåren.
Tränade även delning med hunden på linjen och jag på andra linjen och med små rörelser få fåren rörliga , och själv släppa trycket vid minsta rörelse från fåren. Nyttig uppgift, där man måste läsa fåren hela tiden och lita på att hunden jobbar rätt på sin sida. Som alltid en givande dag med nya läxor att jobba på med hemma. Peter förklarar så man förstår vad man behöver träna på och hur man ska träna.
Alla hundarna såg mkt fina ut med bra attityd och löshet.
Troll har även jobbat på en stor flock på 50 får hemma hos Sanna, nyttigt för honom att få göra det självständiga fårarbetet och inte alltid bli styrd av mig. Även där fick vi göra nyttiga övningar.
Ny vecka nya tag!

2 kommentarer:

  1. Ja,tenk så fort tiden går!Ikke lenge siden Troll tuslet selvstendig rundt her på kronbacken,ikke redd for fanden selv!Haha

    SvaraRadera
  2. Vad duktiga ni är på att träna. Jag har oxå tänkt åka till Peter för lite träning, har hört mycket gott om honom, ska bara få tummen ur....

    Lycka till i framtiden!!!

    SvaraRadera