lördag 19 april 2008

Vallkurs hos Sanna

Sanna är otroligt lung och pedagogisk som instruktör. Vi började med att hunden skulle flankera höger och vänster när vi står ute på hundens cirkel. Först skulle hunden gå bakom oss. Troll gjorde det snyggt, så då skulle jag börja med att hans skulle gå framför mig utan att snika in mot fåren, och inte använda mig som rundningsmärke. Skulle även träna snabbare stopp, genom att möta upp och hoppa fram mot honom. Roligt att se andra unghundar i fårhagen.
Smygisen Troll

Tia på span
På fredagen snikade jag till mig en extra kurs hos Sanna, Sofia med Tia och en tjej som heter Tina har en egen grundkurs. Tia den lilla galningen börjar bli mer och mer tänd nu. Tom Sofia är nu tvungen att låta lite barsk mot sin hund för att hon ska lyssna. Jag har haft problem med att inte Troll gått upp från ligg när vi ska driva. Fick gå ut på stora ängen för att få honom att hålla igång. Men det var det minsta problemet att få honom att gå. Det gick undan och han var inte så lydig. Troll har svårt att veta var han ska hållas sig vid fåren när vi kommer ut. Gick in i 25:an, där var det lättare för då har även jag koll på fåren. Där varierade vi oss genom att driva , fösa , flankera. Troll tjuvar när han ligger, går gärna upp innan kommando.
Nu ska vi iväg på en heldagsvallning hos Anette. Rapport kommer ..om hur dagen gått....
Peter samlar fårstängsel på landet
Tia sugen på fåren
Undra om Vanja blir rädd för farliga Troll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar