söndag 20 april 2008

Valldag och BB

Anette hade bjudit in Anne, Yvonne och mig till en heldag med vallning. Vi fick order om att kl 12,30 skulle vi åka iväg och fika, så tills dess kunde vi valla. Anette köde Dido en kort stund. Hon tränade på stoppet/ligg, det såg mkt bättre ut nu.
Anne körde sedan Ginni. Vilken skillnade det blivit på Ginni sedan jag såg henne första gången i fårhagen i somras. Nu arbetar Anne och Ginni tillsammans. Sedan var det Yvonne och Milles tur, Mille är en aussie som bara träffat får några gånger. Han är lung och fin i fårhagen. Yvonne har nog träningsvärk idag, för hon går baklänges vid fåren så Mille får driva fåren. Han har en helt annan stil än vad en BC har i sin vallning.

Troll kändes jätte fin idag. Vi kunde göra ett varierat arbete med drivning, fösning och flankeringar. Känns som jag börjar kunna läsa fåren lite grann nu. Fåren har gärna sprungit ifrån oss förrut. Nu kunde vi hålla oss på den övre delen av hagen hela tiden. När jag såg att fåren var påväg bort kunde jag låta Troll flankera ut och stoppa fåren och sedan fösa tillbaka dom. Det lönar sig att träna, det var tredje dagen i rad som vi vallade. Anne´s lilla Tonic har sån skön stil, hon flyter fram efter marken hela tiden när hon vallar. Hon har en jätte fin rak drivning och fösning. anne tränar på att Tonic ska kunna flankera lika bra åt båda hållen.
Det här kan man kalla kärlek!
Anette mitt i sin flock..

Kl 13 belv vi inpackade i Anettes lilla Fiat, med kaffekorgen. Efter en tur med bilen, stannade Anette vid BB. Vilken trevlig överaskning!!

Inte vilket BB som helst. Utan LAMM BB...Vi skulle få hälsa på och fika i Sannas fårhus med alla lammungar. Vilka härliga små lamm, alla möjliga färger. Dom ser så färdiga ut fast dom är så små.


Denna lammunge är 1 dag gammal
Påhittiga är dom oxå
Vilken skönhet
Sötnosar...
Fikat intogs sittandes i halmen i fårhuset.
Tack Sanna för att vi fick komma till ditt BB!!
Väl tillbaka hos Anette körde Anne Tonic en gång till. Fina hämt gör den lilla räkan.
Körde ett pass till med Troll, även här kändes det bra. Vi tränade på läxan vi fått av Sanna. Jag kunde låta Troll känna av var han skulle hålla sig vid fåren utan att det blev röja av...
Jag är mätt för en hel vecka nu, Anette bjöd oss på hembakad pizza. Viken kock hon är Anette , 4 olika pizzor som alla smakade underbart.
En helt underbar dag i glada vänners sällskap. TUSEN TACK Anette!!!
Dagen avslutades med att Troll fick en hagtorns sticka i trampdynan och var rejält halt. Stickan var ca 1,5-2 cm lång och mkt tjock. Stackars liten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar