söndag 24 maj 2009

Valltävling dagarna 2

Vill börja med att gratulera Catarina och Roy till er fina insats på dagens valltävling i Lillkyrka 87 poäng med 46 p på hämtet.

Fredagen träning hos Peter N, långa fösningar och hämt var dagens träning. Fösningen gick super fint med en lugn Troll som var på bena hela tiden. Upptaget på hämtet spökade, med låsning. Troll här en riktig smygare och håller gärna fåren istället för att putta igång dom. Ja, ja blir fint inför helgens tävling med en hund som inte kommer med fåren till mig.

Lördagen startnr 14, nervös eftersom vi har så lite rutin och kunskap vad det gäller vallningen. Men målinriktad som jag är, så måste jag veta om min träning håller för tävling.

Troll kändes lite het och lyssnade inte riktigt som jag ville på stoppkommandot. Men dagens stora mål var att hämtet skulle gå bra, och där fick vi ihop 46p av 50 möjliga.

Jag var supernöjd efter vår runda, vi kom igenom hela banan med lite missar här och där. Totalt fick vi ihop 78 p och kom på 9:e plats av 26 startande.

Söndagen startnr 35 mao sist av alla. Målet för denna runda var att försöka hålla Troll på bena hela tiden. Och det lyckades jag nästan med. Dagens stora förvåning var hämtet med snygg utgång och smygande upptag utan att störa fåren och fin framdrivning med hela 49 poäng.

Troll hade fin balans i fösning och framdrivning och var allmänt öppen i huvudet hela vägen. Delningen blev en stor miss där Troll ville samla ihop fåren istället för att komma in i luckan. Blev sur på honom så hela Lillkyrka hörde att de var vi som var på banan. Nästa delningsförsök gick super bra. Gick av banan med ännu bättre känsla än dagen innan. Med lite nybörjar tur lyckades vi skrapa ihop 87 poäng och totalt en 4:e plats av 35 startande mao vårat första 1:a pris på totalt 3 starter i IK1.

Nu har jag fått blodad tand, så sommaren kommer vi vistas på valltävlingar.

Tänk jag som köpte en lydnadshund, men för pengarna fick jag en vallhund.

7 kommentarer:

  1. Ja,gissa om vi på kennel kronvallaren tycker det är kul,at du satsar på vallningen!!!
    Grattis,Monica,vi ser fram imot fortsättningen!!!

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga rundor ni fick till! Grattis till första priset! Själv har jag en bit kvar dit, men hellre en hund som måste skruvas ner än tvärtom. Om jag kommer ihåg rätt så var Troll också mer uppskruvad förr. Du har tränat honom fint. Ni ser superbra ut och ert samarbete strålar! Bara att lyfta på hatten, grattis!
    Kram Meril.

    SvaraRadera
  3. Kerstin & Laerke25 maj 2009 kl. 19:17

    Grattis igen! Åh, vad duktiga ni är - på ALLT ni tar er för!!

    SvaraRadera
  4. Grattis till fantastiska vallningsresultat! Ska bli kul att ses till helgen!
    Pia & Jezz

    SvaraRadera
  5. GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!
    Wow, ni är verkligen duktiga.
    Du är ju bevis på att träning ger resultat. Så kul för er!

    STOR Kram Terese och aussie-gänget

    SvaraRadera
  6. Tack för grattis o jag ser att jag får gratulera dig igen, du fastnade i vallningen o det med bravur.

    SvaraRadera
  7. Takk for sist, og tusen takk for veldig fin hjelp i fårhagen:) Troll er jo bare super dyktig! Lykke til på neste Tävling.

    Hilsen Andreas & Amy

    SvaraRadera