söndag 3 maj 2009

Debut på 2 årsdagen

Super Troll har idag gjort sin första IK 1 tävling. Åkte från Kopparberg till Stjärnhov kl 06.00 idag. Som alltid när jag ska tävla är jag först på plats. Startade som nr 10, skönt då jag hade tid att se några startande innan det var vår tur. Nervositeten steg då det var några som tappade fåren då det var drag åt alla håll och kanter. Tappar man fåren så är det tack och hej, bara att kliva av banan.
Målet för idag var att komma runt hela banan med alla momenten gjorda.
Nervöst att stå och vänta, bestämde mig för att skicka höger. Full fart iväg och lite snäv enligt domaren, men för mig var det en bra utgång, då Troll kan bli mkt vid i kuperad terräng. Störde inte fåren när han kom upp bakom och jag lyckade ha honom på bena i upptaget. Där kan det bli en låsning om jag lägger honom. Med dessa får gällde det att hunden hade kontroll hela tiden men inte var för nära och för snabb. Pust! vi klarade utgång och upptag, nu var det bara framdrivningen kvar på hämtet, lite vingligt i början tyckte jag, men inte domaren som tyckte att det blev en krok i slutet. Första fråndrivning var det en tacka som ville gå åt ett eget håll och fyra får tänkte sticka. Vi redde ut det bra genom att jag inte blev passiv utan faktiskt tänkte till lite...Andra fråndrivningen på crossen gick lysande, jag lyckades hålla linjen. Sedan var det framdrivning och fålla in. Troll höll ut bra vid fållan och nästan alla inne, men sen stack en tacka förbi, på andra försöket gick det bra. Delningen lyckade vi med på engång, men fick avdrag för förarhjälp ( kanske inte backade tillräckligt fort??)
Gick av banan med en härlig känsla av att ha genomfört hela banan på våran första IK1 tävling. Många förarmissar pga av min orutin. Vi lyckades hålla fåren kvar på banan fast det var en tacka som hela tiden ville leva ett eget liv, det var inte alla som gjorde.
Nu är vi på G, nästa tävling den 24-25 maj.
En extra puss till min Super Troll som fyller 2 år idag, vilken födelsedag.....

Ha en bra vecka!

7 kommentarer:

  1. GRATTIS IGEN PÅ FÖDELSEDAGEN SUPER-TROLL eller JUBEL-TROLL om det ska vara riktigt.

    Visste väl att ni skulle fixa det galant,men med får vet man ju ALDRIG hur det går.Ni är toppen-vallare,fortsätt så så vi får titta på er nästa års Får SM,det är väl ett roligt mål ?

    Grattis x 2 till er / Kram från oss

    SvaraRadera
  2. Hurra ,hurra,for lilla troll på 2-årsdagen!
    Og grattis med en slik debut!!!!
    Stolt uppfödare
    har ikke fått ringt å grattat,puh,mycket å gjöra om dagen!Vi snakkes vel!!!!!

    SvaraRadera
  3. GRATTIS till Troll på 2-årsdagen och GRATTIS till en bra debut i IK1!!!

    Härlig känsla när man lyckas med de mål man sätter upp och det är inte alltid så lätt på valltävlingar med fåren som kan göra helknasiga saker.....

    Lycka till på nästa tävling oxå!!!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till fin debut i IK1!!! Tasskram från Syster Yster

    SvaraRadera
  5. Jättegrattis till debuten o dessutom på 2-årsdagen.
    Kram o lycka till i fortsättningen

    SvaraRadera
  6. Jamen jisses, jag som är sugen på det här med vallning å plötsligt känns de som värsta raketforkningen, fattar nada ;)...

    Hihi, Grattis till födelsedagsbarnet iaf =)..

    Hanna & Kakan

    SvaraRadera
  7. Grattis vännen! Jag är inte förvånad över att det gick bra.
    KRAM

    SvaraRadera