torsdag 11 september 2008

Var tar veckorna vägen

Fotograf Sofia Edlind

Veckorna bara springer iväg. Har hunnit med att jobba så lite som möjligt på mitt ordinare arbete. Haft kurser på kvällarna samt privatelever på dagarna.


Vallkurs för Sanna i fredags kväll. Troll gjorde super fint hämt med flera hundar och människor som var vid fåren. Tränade snabba stopp. Känns inte som det är något problem, han lägger sig alltid fint kl 12, utan att snika in. Tränade även drivning och fösning. Fick även den stora äran att hämta alla fåren som stog i fårhuset. Vi fixade det bra Troll och jag. Hämtade även 4 får som stog på andra sidan vägen, även det gick bra över stora vägen och in i nya hagen.

Söndag åkte jag, Anne och Sofia till Peter Nilsson i Skinnskatteberg för en genomkörare. Alltid när man kommer dit får man nya träningsuppgifter och nya läxor att ta med sig hem. Träna på 90 graders flankering, och ur balans, och att Troll ska balansera själv på andra sidan utan att jag säger något och han får inte tänka in mot fåren. Bli helt loss i skallen. Jag ska röra mig SAKTA på andra sidan fåren, inte lätt när man är van att ta till snabba steg. Sedan föste vi på en 150 m rak linje, och linjen var rak.

Denna vecka har fortsatt i vallningens tecken. Tränar läxan, så man kan visa upp den nästa gång vi kommer till Peter, det blir den 11 oktober i Bråfors.
Var hos Margit i Gladö på tisdag kvällen och tränade på hennes springiga får. Nyttigt att träna på andra får och marker. Tränade fösning utefter staketet, trodde fåren skulle sticka när vi gick mot draget, men icke, dom blev lugnare istället. En mkt bra träningskväll. På onsdagen tränade Sofia och jag hos våra får. Låste in några får i huset, det var tur att inte dolda kameran var igång hoppas jag. Mer berättar jag inte, än att jag är lite öm i kroppen idag.... Belly Laugh.

Min härliga Vanja har tagit Lina som sin matte nu verkar det som. Lina gör konster med henne, och det är Vanja mkt nöjd med för då får hon godis och uppmärksamhet. Vanja ligger även i Linas rum när hon sitter där och jobbar. Lina och Vanja går långa härliga promenader tillsammans varje dag. Det gör att Vanja får sin ensamma stund utan det lilla Troll monstret.
Nej, nu är det dax att åka till fåren. Kanske kör lite lydnad innan vallningen...

Tjingeling // Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar