måndag 4 augusti 2008

Semestern redan slut.....

Som alltid springer semestern fort fram. Denna sommar har gått i vallningens tecken. Förstår inte att jag alltid lyckas få till en massa hundträning och kurser på semestern.Tur att jag har en man som är förstår mitt djur intresse. Denna semester började första dagen med att jag och Peter åkte till Skinnskatteberg och hämtade 5 st får som jag , Sofia , Anne och Yvonne köpt, dom skulle bo hos oss på landet under semestern. Redan här började vallningsträningen. Tänk vad skönt att bara kunna gå ut och valla när man vill på dygnet. Det har blivit mellan 2-3 vallningspass om dagen för Troll.

Jag som trodde jag köpt en snäll bordercollie Varför vara på marken när man kan klättra i träd

En helg i mitten på juli gick jag, Anne, Sofia, Anette och Ewa en VP kurs för Peter Nilsson i Skinnskatteberg. En mkt givande kurs som gjorde att vi alla utvecklades mkt i vallningens svåra konst. Peter gick i genom teoretiskt alla momenten som ett VP innehåller. Många frågor blev det från oss alla. På lördagen tränade vi hemma hos Peter i Skinnskatteberg. Jag och Anne fick oss en genomkörare i hur fösning går till. Vi tränade även mkt på fållan. Fösning är något som är svårt tycker jag, att hela tiden läsa fåren var dom tänker försvinna någonstans. Sofia och Tia sov hos oss i stugan. Sofia och jag tjuvtränade på kvällen inför söndagens kurs.
Lungt och fint in i fållan
Lika lugnt och fint ut från fållan
Troll föser
Söndagen var vi i Fagersta och tränade. Spännande med nya får. Vi fortsatte med grundträningen i alla momenten. Tränade mkt fösning även denna dag. Dagen avslutades med att vi alla skulle gå en VP bana. Jag som aldrig gjort ett 100m hämt eller ens visste dagen innan hur man skulle fösa. Hur skulle detta gå mån tro. Med full koncentration gick vi ut på banan och gjorde ett snyggt hämt, fortsatte med bra fösning, Troll otroligt samarbetsvillig och lyssnade hela tiden när jag skickade honom höger/vänster och fram för att hålla fåren på linjen. Allt rullade på mkt bra igenom hela banan. Roligt att fått gå en VP bana innan man ska ut och göra provet. Ni hörde inte fel, självklart ska vi försöka oss på VP provet innan årets slut. En mkt bra kurs i glada vänners sällskap som så glatt hejar på och kommer med fina kommentarer när det inte går som man tänkt sig.

Troll visar sin härliga stil i fösningen
Är det aldrig min tur???
Anette vid fållan
Vad sysslar jag med, ser det ut som Anette säger...
Tia fått in fåren i fållan
Anne är cool
Åkte upp en sväng till Kil och träffade Yvonne och Rune och deras nya lilla malle valp "Gringo". Dom var där på en Agility tävling. Självklart passade jag på att valla hos Heidi. Tusen tack!
Peter i Skinnskatteberg fick dras med oss många träningskvällar denna sommar. Han har lärt mig otroligt mkt om vallning, som gjort att jag känner mig lugn i hagen och hinner tänka innan handling.
En av kvällarna var Trolls syster Jezz med och tränade. Många likheter har Troll och Jezz. Pia är en envis rackare, så efter en stund själv i hagen började hon få kontroll på fåren och Jezz. Såg riktigt fint ut.
Även Lena med Kronvallaren Gubben var med en av kvällarna. Jag tror det var sommarens värsta blixt och åskväder denna kväll. Tur att vi överlevde detta oväder.
Denna kväll tränade jag på dolt hämt och 100 m hämt samt fösning på linjen. Dolt hämt var konstigt tyckte Troll. Var tog fåren vägen. Bra tips från Peter gjorde att Troll kom fram hela vägen med fina utgångar.
Lena fick träna på att få igång Gubben mot fåren. Även hämt och fösning. Tror även att hon fick många bra tips om flankeringen på cirkeln. Lycka till på VP provet i helgen.
Tog en tripp upp till Kil i slutet på juli, startade lydnadsklass 2. Sommarens varmaste helg tror jag. Fin attityd fram till sista momentet som var fjärren. Där somnade det lilla Trollet. Betyg 0, även rutan missade jag att ställa honom i tid betyg 5. Resten av betygen låg mellan 9,5-10. Men tyvätt missade vi ett första pris med några ynka poäng. Men jag är mkt nöjd med min och Trolls insats på planen i den hettan som var. Pigg och glad igenom nästan hela programmet. Vi bodde på Kronbakcen hela helgen och var med och hejade på alla som tävlade i Ransäter. Roligt att se alla härliga hundar från Kronvallaren. När dom som tävlade åkte kl 6 på morgonen till tävlingsplatsen passade jag på att gå ut till fårhagen och köra ett vallpass. Även ett kvällspass blev det, man måste ju passa på när det finns får man kan få låna. En trevlig helg som vanligt på Kronbacken. Vet ni vad, dom hade 19 st valpar som var helt underbara.
Semestern går mkt fort när man har roligt. Jag avslutade den sista semesterdagen med att sälja våra får. Vi kommer nu att köpa nya här i Stockholm. Nerviga och känsliga ska dom vara.
Peter och jag har faktiskt varit ute i skogen och plockat blåbär och hjortron. Många goda bärpajer har det det blivit denna sommar.
Nu är vi tillbaka till verkligheten som längtar redan till nästa års semester.
Ta väl hand om er och era hundar.....















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar