söndag 10 januari 2010

Allt i allo

Dagen skulle användas till lite fårvård. Och det var väl tur att vi var några stycken ute hos fåren. Det visade sig att en av tackorna hade en varböld under hakan. Otroligt vad bölder växer fort, igår när jag var där och matade fåren såg jag inga konstigheter på någon av dom. Men idag var det en böld stor som ett plommon. Rörde lite vid den och det började vätska sig, tryckte till på bölden och det rann rejält med var. Säkert skönt för tackan att bli av med det onda trycket av bölden. Närmare en halv deciliter var kom det ut. Tog bort det döda skinnet så att såret öppnade upp sig, det ser riktigt fint ut. Tur att man varit med förr, då jag tagit hand om ett antal sår på hästar. Jennie tyckte inte det var så trevligt som fick aggera assistent. Men vad gör man inte för djuren.
Här har vi nästan fått ut allt var...
Så här såg det ut när vi var klara..

Efter sårvård var det bara att aggera "traktor", min egen uppfinning är att dra hö på en pressening. Då kan man dra ca 50 kg år gången, istället för att bära i ikea påsar som tar hela dagen.
"Grålle Monika"
Här bäddar Jennie i sitt nya nattboende....
"bästa att passa på att smaka"
Det ända vattnet på gården som inte frusit var baljan som jag har till fåren. Den uppvärmda baljan kan man inte leva utan...
Dax att börja jobba i morgon efter 1 månads ledighet.

Ha en bra vecka!

4 kommentarer:

  1. Du ligger också i träning ser jag // Sanna

    SvaraRadera
  2. Kul med nya jobbet:) Vi hörs!
    Kram Catarina

    SvaraRadera
  3. Vad händig du är :) Ska du till Lillkyrka till helgen.

    Ha de gott / Kram

    SvaraRadera
  4. Du är så cool i alla sammanhang du. Såg inte så mysigt ut.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera