fredag 13 augusti 2010

WOW! Vi har gjort det....

2 dagars valltävling på Lekeberga gårds fina marker.



När jag kommer dit på torsdagen och ser banan, är jag påväg och sätta mig i biln och åka hem igen.

Ett hämt på 450m med en massa runda hösilagebalar ute där fåren ska hämtas.



Min fundering var, hur ska Troll lyckas hämta fåren. Ja, ja bara att anta dagens utmaning ställa sig vid startpinne och skicka ut hunden.



Han gör det, hämtar fåren med bestämd fart hela utgången. Stannar kort men GÅR

hela tiden och får igång fåren hem till mig.

Resten utav banan med fråndrivning och delning flöt på med lite stopp här och där, men Troll jobbade på bra. Tiden tog slut precis när fåren var påväg in i fållan.



Fredagen likadant hämt, men sedan var banan i motsatt riktning på fråndrivningen.



Lika fin utgång även idag, stannar kort. Testade av om han tog vänstervisslan där ute på 450m, och han gjorde det så han kom upp på toppen. Fåren startade fint sedan låg Troll i vänsterdraget säkert i 300m på en spikrak linje utan några kommando från mig. Lite vingligt innan grindarna.

Fåren rundade mig sedan startade Troll fråndrivningen. Han bara tog fåren och gick. Klantig som jag var vände jag fåren precis innan båda fråndrivningsgrindarna. Singling full pott och tiden ute i fållan, då var Troll helt slut.



Vilken erfarenhet dessa 2 dagar varit både för mig och Troll.

4 kommentarer:

  1. Jättebra jobbat:) Både Roy och jag är avis på hämten..... Fasen vad mäktigt!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Ni är såå duktiga!
    Verkligen häftigt, vilken känsla de måste ha varit! kram Jennie&knut

    SvaraRadera
  3. Duktiga ni!! riktigt goda erfarenheter :) !! vi är impade..
    kramar!!
    Jenny & flock..

    SvaraRadera
  4. COOLT!

    Hanna & Kakan

    SvaraRadera