söndag 11 januari 2009

Härlig ledighet

Har haft en lång ledighet under julen, hela 12 dagar. Har varit på landet i Kopparberg hela tiden. Vi hade snö och kallt. Helt underbart väder att gå långa promenader i. Vi gick mellan 1-2 mil per dag, utforskade skogen och alla småvägar vi har runt omkring. Fina promenader över sjöarna i strålande solsken.
Även lite pimpelfiske blev det oxå.

Hundarna fick härliga dagar, med mkt bus och lek.

Bortskämd som jag är, så fick jag det jag önskade mig i julklapp.
Ett nytt objektiv Nikon 70/300 med bildstabilisator.

Mina härliga hundar är så roliga att fotografera, Troll lyckas alltid visa sina olika miner, han blir så häftig på kort.

Köpte en släde till Vanja, som jag trodde hon skulle dra, men det blev lillebror Troll som fick göra jobbet istället. Ja, man kan använda en BC till allt.
Sista dagen på ledigheten åkte Jag, Anne Dahlin, Maria Hagström samt Ewa Roos till Peter Nilsson i Skinnskatteberg på en heldag i vallning. På morgonen var det -16 grader när jag åkte, men är man träningssugen finns det inget som hindrar att det är lite kallt. Vi fick en dag med strålande solsken och mkt nyttig vallträning. Det är så nyttigt att se dom andra hundarna jobba, och höra vad dom får för tips för att komma vidare i träningen.
Troll var mkt fin, vi ska fortsätta träna på att han ska variera tempot i fråndrivningen. Åter igen noga med rena flanker.
Åter till verkligheten med arbete och allt annat som tillhör vadagen. Mina valp och lydnadskurser drar igån nästa vecka. En hel del nya hundar med mattar kommer jag att få träffa, ska bli mkt roligt.
I går var det kursavslut på vallkursen hos Sanna Engborg.
Har idag tränat vallning och sedan åkte vi hem och tränade vittring och fria följet med stegförflyttningar och vändningar.
Hej så länge!

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Jag längtar verkligen ut till er i fårhagen. Särskilt till fika och massor av hundprat. ;)
    Vart köpte du släden??? Skulle vilja ha en till Trixa när vi åker till Orsa om en vecka. Är det beställningsvara???
    Troll-prinsen är ju alltid så duktig. Klart han lyckas hoa Peter. Ska bli spännande att åka med.

    Kramar och ännu mera kramar T & T

    SvaraRadera
  2. Ser grymmehärligt ut på bilderna! Jag har tittat på samma objektiv som du har fått i julklapp - jättenyfiken på om du är nöjd. Nu är vi på G med vallningen igen, hoppas att kunna ha "egna" får i sommar att träna på.
    Kram Pia, Jezz hälsar till brorsan!

    SvaraRadera