lördag 24 januari 2009

"Liten" är nu stora kíllen


Troll 4 månader

Det var inte länge sedan Troll var en söt liten valp. Tiden går, och mkt har vi hunnit med.
Jag blev med Troll utan att ha planerat köp av valp. Han bara dök upp med sin gamla husse i snöret med svansen rakt upp i vädret på en stor tävlingsplats i början på augusti 2007. Det lilla Trollet plockade upp ett snöre och gick raka vägen fram till mig och ville kampa. Tror ni jag blev helt kär i det lilla Trollet. Saken blev inte lättare när jag fick veta att Troll var till salu. Jag som inte skulle köpa valp just då, med som tur var har jag en snäll man som går med på det mesta av mina tokigheter.
Vi bestämde oss att det lilla charm Trollet skulle få följa med hem. Han passade mig som hand i handsken, ej förig, orädd, stor självständighet, öronvax i öronen, uppfinningsrik. Precis en sådan BC som jag ville ha.

Det var någon mening med det hela, för i samma veva blev Vanja sjuk och blev därmed pensionär endast 3,5 år gammal.

Under det här 1,5 året som Troll bott hos oss har vi hunnit med en hel del.
Vi har tänt på fåren och klarat vallhundsprovet. Och då menar jag Vi, för jag har aldrig hållt på med vallning innan jag köpte Troll. En otroligt spännande sak att lära sig, hade aldrig trott att det skulle vara så svårt.
Men envisast vinner.

Vi har även hunnit tränat och tävlat lydnad med uppflyttning till klass 3.
Lydnaden har fått stå tillbaka en hel del eftersom som vallning tar mkt tid.
Men vi är på gång inför klass 3.

Men först och främst är Troll min bästa kompis, som fungerar i alla situationer. Allt tränade och tävlande är bara en bonus i det hela. Vi har otroligt roligt tillsammans jag och mitt lilla Troll.

Ta han om er där ute!

5 kommentarer:

  1. Ja,tänk;Monica,hur det kan bli!Jeg har levd såpass länge att jeg tror på ödet!Og ödet ville att Troll skulle till deg!

    SvaraRadera
  2. Hej Monica o Troll! Härliga bilder i förra inlägget på Troll i vallningen. Hamnade här när jag letade efter Peter Nilsson som jag tipsades om idag som en riktigt duktig vallare och kan ta hand om föraren som inte kan nästan ngt?
    Såg att ni varit där - kanske du kan hjälpa mig att få adress eller tel?
    Hoppas vi ses under detta året
    Hälsningar Lillemor&Krollie&Shikka

    SvaraRadera
  3. Söta lilla Troll!
    Ja jag tror ju också att det blir som det är tänkt och det är klart att Troll skulle vara din. Ni är ju som gjorda för varandra. :)
    Kram till er båda!

    SvaraRadera
  4. Jeg er enig med deg Monica. Det var nok en mening med deg og Troll. Jeg har jo også en hund som kom hit ved en ren tilfeldighet, men er sikker på at han har vært ment for meg hele tiden.
    Nå gleder jeg meg til og følge med på debyen i kl3 ;-)Snart klar ?

    SvaraRadera
  5. Tänk vad tiden går fort och vad mycket ni hunnit med tillsammans.Ni är ämnade för varandra och allt har en mening i livet,det är jag övertygad om.
    Stort lycka till under året,ska bli kul att följa era framfarter.

    Kram från oss

    SvaraRadera