måndag 13 oktober 2008

Vallning dagarna 3

Fredag morgon kl 05.15 ringde väckarklockan, skuttar upp ur sängen för färd mot Hedemora och valla i 2 dagar.

Hade hyrt en träningshage med 12 st får i ett underbart kuperat landskap. Vi var 5 st som vallade hela dagen. Perfekt ställe att kunna träna bana med linjer och få hjälp med att hålla fåren av olika människor och hundar. Troll gick bra, lyhörd och fin. Inte lika het som han kan vara på springiga får. Nästan så att han höll avståndet bättre ju mer dom sprang. Hade lite låsningar i upptaget på hämtet när fåren blev lite tröga pga draget. Provade att han skulle få hitta balanspunkten själv och börja framdrivning utan stopp. Det klarade han fint med ett lugnt upptag. Fredag kväll åkte jag och Anne till Fagersta och hämtade Sofia och Tia som kom med tåget. Kvällen/natten avslutades med ost och kex samt lite vin innan Jon Blund kallade. Kan varmt rekommendera stugan vi hyrde 650:- för 3 personer med frukost-sänglinne-handdukar-städning, vilken lyx www.rensbo.se .
Troll
Stugan
Anne och Sofia som äntligen landat i stugan
Lördagen ytterligare en valldag i Hedemora. Det lilla Trollet var något hetare i dag. Vi hade lite allvarligt snack om hur man beter sig i vallhagen. Vi trände hel VP bana, alla momenten fungerar med tummen i ögat på den lilla herren måste jag ha. Strålande solsken och en heldag med vallning, kan det bli bättre. Stackars Sofia som står ut med mig och Anne, vi kör med henne hela tiden. Men hon är så snäll mot sin lilla Tia, och släpper igenom dåliga saker. Så lite bassning får hon stå ut med. Helt slut åkte vi hem kl 17 för att fortsätta söndagen med en VP/IK 1 kurs hos Sanna på Torö.
Gränsvallaren Tia

Tonic
Anne och Sofia taktikar
Ginni (Tia utställar hund)
Troll och Tia busar i sängen
På söndagens kurs tränade vi att gå VP bana på 2 olika ställen och 2 olika flockar. Första rundan gick det lite okontrollerat, men andra rundan var mkt bra. I hämtet fick Troll hitta balanspunkten och driva fåren själv till mig utan en massa höger och vänster kommando. Troll styrde upp fåren fint till mig. Kan ni tänka er han kan själv utan att jag lägger mig i. En givande kurs med bra upplägg.
Nu är det bara 3 veckor kvar till VP provet, om vi kommer med, det är 42 anmälda och dom tar 30 st.
Ha en bra vecka!








1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder och vilken underbar helg ni haft.
    Det gick visst vilt till på kvällen har jag hört...
    Lycka till med VP provet - även om jag räknar iskallt med att ni klarar det galant.

    Mvh Terese & Trixa

    SvaraRadera