söndag 28 mars 2010

Tokig som vanligt!!!

Lördag morgon kl 06.00 styrde bilen mot Fagersta och Bråfors fårhus för en heldags kurs i vallning för Peter Nilsson. Vi var ett glatt gäng på 4 st som hade hundar i olika utbildningsstadier. Peters styrka är att kunna förklara på ett pedagogist sätt så alla förstår vad dom håller på med. Otroligt att se hundarna jobba med sina drifter som är så stark i vallningen. Lill killen Qliff fick även han gå in till fåren. Wow vilken koncentration. Han är en rikigt cool kille, lugnt går att bakom fåren utan att få panik, håller fåren vid staketet utan att "tappa huvudet". Håller ut fint från fåren när dom ska vändas. Inte en chans att någon tacka försöker smita, Qliff har full koll på att alla ska med. Catarina höll honom i linan och jag satt och fotade, mig såg han inte över huvud taget...här var man inte vatten värd när det fanns får att hålla koll på....

Qliff 16 veckor

Qliff full focus
Undra om får är goda...
Flytta på er, här kommer jag....
Ni ska inte tro att ni får springa till kompisarna...
Jag klara mig själv...
Jag kan flytta får.....


Fina Sam, Catarinas "stora kille" som nu blivit 5 månader hade skön stil.
Om ni inte passar er så går jag upp och stoppar er...

Tjoho här kommer jag..
Knut och Jennie har slitit i fyra dagar med vallkurs. Men vad det gett resultat oxå. Skam den som ger sig...Knut avslutade med av börja valla med full koncentration och ett lugn. Envis måste man vara och tro på den som hjälper en då man själv är nybörjare. Bra jobbat Jennie....

Jag ser fåren....Tack för klappen matte....men nu kör vi igen....

Fina Knut...
Med Troll tränade vi på med "rena" flanker och mina visslor. Träningen med Troll är som alltid roligt. Han är en speciell kille som gör att man bara kan le. Körde en av Peters kluriga banor, där man verkligen måste "läsa får". Troll han gick super, fint arbete vid fållor och delning. Gjorde även en singling som vi avlutade med att stoppa in det ensamma fåret i fållan. Blir så glad men helt slut efter en hel dag med vallning... Nu är vi gång inför säsongen känns det som. Bort med snön och ut på stora gärden längtar vi efter.....
Inte många dagars vila, på fredag är det kurs igen....

7 kommentarer:

  1. Fina bilder på Knutan tutan!! Tack!!
    Peter är verkligen såå bra, man lär sig verkligen mkt av honom!..;) //jennie&knut

    SvaraRadera
  2. äntligen fick vi vara med!!! Vilken rolig dag!
    Lille Qliff imponerade:) Vad månne det bliva av den lille köttbullen??
    Kul med bilderna på Sam! Tack!
    // Kram Catarina

    SvaraRadera
  3. Härligt att kunna valla innomhus.
    Våra får får snart at på sig flytvästen.
    Ha dte så gott
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Va skön stil han verkar ha lille Qliff :)
    Vore kul att se er valla snart,hör gärna av dig om du åker till Bråfors så kanske jag kan ta med mig fikakorgen & komma dit :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh va ni är duktiga, vallningen verkar ju så grymt skoj. Qliff ser bra självsäker ut! Jag längtar verkligen tills jag kan komma igång ordentligt med Kakan. Den 10 april ska jag iaf gå en visselkurs utan hund, haha, det ska bli väldigt intressant =)...

    Hanna & kakan

    SvaraRadera
  6. Han ser urläcker ut lille Qliff.
    Tråkigt att jag inte fick se det live!
    Kanske nästa gång.
    Just nu är jag rätt kluven i huvudet (se min blogg)
    men det ska nog ordna sig till till den lååånga dagen, hi,hi / Heléne o Lexa

    SvaraRadera