onsdag 7 januari 2015

2014!

2014 ett år med mkt hundträning och jobb men även några stora operationer.

Året började med att jag opererade en fotled där jag bytte ut ledbanden. En lyckad operation men lång konvalecent som gjorde att mina hundar blev lidande träningsmässigt.
I slutet på mars gick jag steg 1 utbildningen till vallhundsinstruktör.

Kom igång med Bitch träning i april då var hon 11 månader. En behaglig liten hund som hade mkt naturligt och alltid ville göra rätt.

Shot tränades med sikte på att komma ut på tävlingsbanan under året

Troll fick göra några träningspass då och då lite rädd om honom efter hans skada som han fick förra hösten då han trampade ner i ett sorkhål.

Milli jobbade på som bästa kurshunden.

I maj flyttade jag och hundarna till landet för att vara där hela sommaren.

Lite läger och kurser hade jag innan sommarledigheten i juli-augusti.

Bitch utvecklades med stormsteg så jag bestämde mig att målet skulle bli VP på Gotland i mitten på juli.

Hon blev godkänd vallhund på Gotland 14 månader gammal.

Troll gick ok på Gotland och fick där sina sista kvalpoäng till SM kval i början på augusti.

Shot kändes inte riktigt redo för tävling ännu. Vi gjorde en tävling i Kil där han var lite för het och stressad för att det skulle kännas ok att anmäla till flera tävlingar.

Troll gjorde ett uruselt SM kval där han blev diskad första dagen och jag bröt andra dagen.

Bitch fortsatte sin utveckling fint så jag gjorde en IK1 tävling i mitten på september där hon första dagen vann. Andra dagen blev för svår så jag bröt själv.


Fick reda på att jag skulle göra en större magoperation i mitten på oktober.

I början åkte jag till Gotland och tävlade med goda vänner. Kändes skönt att göra det innan operationen.
Startade Bitch i IK1 och debut i IK2 även Troll fick hänga med på ett hörn fast jag bestämt att det var slut tävlat för honom.
På lördagen blev Bitch 4.a i IK1 och gjorde en fin runda i IK2 debuten.
Troll gick så fint och blev 5.a utan fålla.
På söndagen kom Bitch bara med i IK2, även denna dag gick hon fint, med lite små missar på när arbetet. Tog sina första SM kval poäng genom att hon kom 10.a.
Troll slog till med ett 50 poängs hämt och gjorde även banan fint, som resulterade i vinst.
Troll som inte skulle få tävla något mera är nu kvalad till 2015 års SM kval.
Denna helg fick Bitch lite nya unghundscups poäng till 2015.

I mitten på oktober gjorde jag en större magoperation som innebar lång stillhet, mao inte träna mina hundar fram till mitten på december.
Men jag hade anmält Bitch till Mälarmårdens IK1 sista helgen i oktober, och eftersom hon är en lätt körd hund på banan så tog jag beslutet att starta henne där fast den var bara drygt 1 vecka efter min operation.
På lördagen gick hon så fint min Lilla B så det blev vinst på 93 poäng.
Söndagen blev det något strul i delningen så den dagen blev det "bara" en 4.e plats på 87 poäng.
Denna helgs resultat gjorde att Bitch nu är kvalad med 34 poäng till 2015 års unghundscup som går i september. Duktig och fin liten hund.

Milli parades i början på september och fick den 7 november 6 valpar 1 hane och 5 tikar.
Alla valparna tingades inom några dagar efter födseln.
Det innebär att Trolleyes kennel fick sin första kull detta år.

Jobbmässigt har jag haft många roliga och inspirerande kurser under året med många duktiga förare och hundar.

Företaget har utvecklats med att ha  flera vallhundsträningar.

Ni blickar jag fram mot 2015 med mkt jobb och träning av mina hundar som fått stå åt sidan några månader i slutet på året.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar